האתר של ד”ר תמר מאיר. בהרצה.

 

  • Facebook
  • YouTube
תמר מאיר
  • אודות
  • ספרים
    • חנות הגלידה של פרנצ’סקו טירלי
      • Francesco Tirelli’s Ice Cream Shop
    • המפוחית
    • סיפור העגלה
    • נערה מואבייה: על התקבלות והלכה במדרש רות רבה
  • ההרצאות שלי
  • האוצר שלי
    • הרצאות מוסרטות
    • מאמרים
    • בתקשורת
    • פינת הסיפור החסידי
  • בלוג
  • צרו קשר
  • אודות
  • ספרים
    • חנות הגלידה של פרנצ’סקו טירלי
      • Francesco Tirelli’s Ice Cream Shop
    • המפוחית
    • סיפור העגלה
    • נערה מואבייה: על התקבלות והלכה במדרש רות רבה
  • ההרצאות שלי
  • האוצר שלי
    • הרצאות מוסרטות
    • מאמרים
    • בתקשורת
    • פינת הסיפור החסידי
  • בלוג
  • צרו קשר
ואהבת לרעך כמוך
ראשי » בלוג » ואהבת לרעך כמוך

ואהבת לרעך כמוך

אפריל 21, 2021 7:28 pm אין תגובות תמר מאיר

ואהבת לרעך כמוך: זה כלל גדול בתורה.

חגים ותאריכים זקוקים לסיפור ולגיבורים. ואיך נסתפק בימי ספירת העומר רק בספירת הימים, ללא סיפורים?

מסורת חז”ל מספקת לנו את גיבורי ספירה: דמויותיהם של ר”ע ותלמידיו, דמותו של רשב”י ודמותו של בר כוכבא, מפרנסים היטב את התרבות שלנו, וכל מגזר עושה לו גיבור מרכזי ושר בשבחו שירים, החל מ’בר יוחאי נמשחת אשריך’ ו ‘ר’ עקיבא איש צנוע’ ועד ל ‘הוא היה גיבור, הוא קרא לדרור’.

שיר נפוץ בימי הספירה בכל גן ובית הוא השיר: “אמר ר’ עקיבא: ואהבת לרעך כמוך…”. מי שיקרא את פרשת קדושים, ידע כמובן שלא ר”ע הוא שאמר ‘ואהבת לרעך כמוך’ אלא התורה.

מה אם כן אמר ר’ עקיבא? אם למדנו היטב את מילות השיר, הרי שנזהה מיד את דברי מדרש ב”ר כד (וכן גם בספרא ובגמרא בנדרים):

“בן עזאי אומר: “זה ספר תולדות אדם” (בראשית ה א) כלל גדול בתורה, ר’ עקיבה אומר: “ואהבת לרעך כמוך” (ויקרא יט יח) כלל גדול ממנו, שלא תאמר הואיל וניתבזיתי יתבזה חבירי, אמר ר’ תנחומ’ אם עשית כן דע למי אתה מבזה – בדמות אלהים עשה אתו”.

ההסבר לדברי ר’ עקיבא, הוא על דרך השלילה – מה אסור לעשות לחבר, והם מזכירים מאוד את דברי הלל הזקן כשנתבקש ללמד את כל התורה כולה על רגל אחת: “מה דסני עלך לחברך לא תעביד”.
“ואהבת לרעך כמוך” אם כן, הוא כלל גדול בתורה. הוא כל התורה כולה על רגל אחת.

דברי ר’ תנחומא מוסיפים: אדם צריך להיזהר שלא לבזות את חברו, שהרי חברו נעשה בדמותו של הקב”ה, דברים אלה מחברים בין דברי בן עזאי לבין דברי ר’ עקיבא: בן עזאי טוען שהמילים “זה ספר תולדות אדם” הן תמצית התורה. קשה להבין את הדברים בלי לקרוא את כל הפסוק:

“זֶ֣ה סֵ֔פֶר תּוֹלְדֹ֖ת אָדָ֑ם בְּי֗וֹם בְּרֹ֤א אֱלֹהִים֙ אָדָ֔ם בִּדְמ֥וּת אֱלֹהִ֖ים עָשָׂ֥ה אֹתֽוֹ”. האדם נברא בצלם, וזהו הכלל הגדול. זהו מה שאומר ר’ נחמיה: דע לך שהאדם שאתה חושב לבזות נעשה בצלם דמותו של אלוקים.

ר”ע לעומת בן עזאי, מבין כנראה שהזיקה האישית עושה את ההבדל. לא מספיק לדעת שהאדם נברא בצלם, צריך להפעיל את ההזדהות והאמפתיה.

באבות דרבי נתן (א טז) מופיעים הדברים דווקא דרך דרשת הפסוק בויקרא – המילים “אני ה'” המופיעות בצמוד ל”ואהבת לרעך כמוך”:

“הלא הוא אומר ואהבת לרעך כמוך אני ה’. מה טעם כי אני בראתיו ואם עושה מעשה עמך אתה אוהבו ואם לאו אי אתה אוהבו”.

כך או כך, מסתבר שמירא שמים, מצופה גם לקיים “ואהבת”.

« הקודם
הבא »
השארת תגובה

ביטול

רוצים עדכונים במייל? זה המקום
מה באתר?
  • אודות
  • בלוג
  • בתקשורת
  • דף הבית
  • האוצר שלי
  • המפוחית
  • הרצאות
    • ההרצאות שלי
      • אגדות חז”ל
  • הרצאות מוסרטות
  • חנות הגלידה של פרנצ’סקו טירלי
    • Francesco Tirelli’s Ice Cream Shop
  • מאמרים
  • מפגשי סופר
  • נערה מואבייה: על התקבלות והלכה במדרש רות רבה
  • סיפור העגלה
  • ספרים
  • פיוטים אישיים
  • פרשת שבוע
  • צור קשר 1
  • שגיאה 404 1
פוסטים אחרונים
  • כל עוד: אלף שנים של הורים בבית הספר
  • ייצוג הולם, קלפי ומינויים בפרשת השבוע
  • ואהבת לרעך כמוך
  • איך אני עושה את זה? הכנות מעשיות לליל הסדר
  • אסתר – לא מה שחשבתם
אשמח לעדכן אתכם בתכנים חדשים
Theme by Pojo.me - WordPress Themes
Design by Elementor
גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן
פתח סרגל נגישות

כלי נגישות

  • הגדל טקסט
  • הקטן טקסט
  • גווני אפור
  • ניגודיות גבוהה
  • ניגודיות הפוכה
  • רקע בהיר
  • הדגשת קישורים
  • פונט קריא
  • איפוס