האתר של ד”ר תמר מאיר. בהרצה.

 

  • Facebook
  • YouTube
תמר מאיר
  • אודות
  • ספרים
    • חנות הגלידה של פרנצ’סקו טירלי
      • Francesco Tirelli’s Ice Cream Shop
    • המפוחית
    • סיפור העגלה
    • נערה מואבייה: על התקבלות והלכה במדרש רות רבה
  • ההרצאות שלי
  • האוצר שלי
    • הרצאות מוסרטות
    • מאמרים
    • בתקשורת
    • פינת הסיפור החסידי
  • בלוג
  • צרו קשר
  • אודות
  • ספרים
    • חנות הגלידה של פרנצ’סקו טירלי
      • Francesco Tirelli’s Ice Cream Shop
    • המפוחית
    • סיפור העגלה
    • נערה מואבייה: על התקבלות והלכה במדרש רות רבה
  • ההרצאות שלי
  • האוצר שלי
    • הרצאות מוסרטות
    • מאמרים
    • בתקשורת
    • פינת הסיפור החסידי
  • בלוג
  • צרו קשר
פרשת וירא – מלאכים כבני אדם
ראשי » בלוג » פרשת וירא – מלאכים כבני אדם

פרשת וירא – מלאכים כבני אדם

נובמבר 4, 2020 5:00 pm אין תגובות תמר מאיר

מלאכים כבני אדם

ישיבתו של אברהם בפתח האוהל, מבטאת עין צופיה החוצה. אברהם מצפה לעוברים ושבים:

“אמר אברהם עד שלא מלתי היו העוברים והשבים באים אצלי. תאמר משמלתי אין באים אצלי? אמר לו הקב”ה: עד שלא מלתה היו בני אדם ערלים באים אצלך, עכשיו אני בכבודי נגלה עליך. הה”ד וירא אליו ה’.” (ב”ר מז)

סיבות שונות נאמרו ביחס לחשש של אברהם, אבל נראה שכאן אברהם מוטרד משאלת מערכת היחסים החדשה שבינו לבין העולם. אמנם גם קודם לכן היה הוא בעבר האחד וכל העולם בעבר השני, אבל עכשיו, משהבחין עצמו עוד יותר משאר העולם ושם אות ברית בגופו, האם עוד יהיו לו קשר ואינטראקציה עם האחרים?

תשובת הקב”ה כפי שהיא מופיעה כאן, מתייחסת אל הפסוק הראשון בפרשה: “וירא אליו ה’ באלוני ממרא”. ה’ בכבודו ובעצמו נגלה אליו, ומה לו לבקש קשר עם הערלים?

אלא שפרשה מח של המדרש מביאה את הדברים באופן מעט שונה:

“אָמַר עַד שֶׁלֹא מַלְתִּי הָיוּ הָעוֹבְרִים וְהַשָּׁבִים בָּאִים אֶצְלִי, אָמַר לוֹ הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא עַד שֶׁלֹא מַלְתָּה הָיוּ בְּנֵי אָדָם עֲרֵלִים בָּאִים, עַכְשָׁו אֲנִי וּבְנֵי פַּמַּלְיָא שֶׁלִּי נִגְלִים עָלֶיךָ”

כאן הדגש הוא על פסוק ב: “וַיִּשָֹּׂא עֵינָיו וַיַּרְא וְהִנֵּה שְׁלשָׁה אֲנָשִׁים נִצָּבִים עָלָיו”

אפשר לראות את הדברים כמתכתבים עם המשאלה האנושית שהביע אברהם: להיות בקשר עם העולם. אולם כיצד מועילים בכך מלאכי שמיים שרק מתחפשים לבני אדם?

המדרש מביא תבחינים של אברהם לזיהוי המלאכים:

“אָמַר אִם רוֹאֶה אֲנִי שֶׁשְּׁכִינָה מַמְתֶּנֶת עֲלֵיהֶם – אֲנִי יוֹדֵעַ שֶׁהֵן בְּנֵי אָדָם גְּדוֹלִים, וְאִם אֲנִי רוֹאֶה אוֹתָן חוֹלְקִים כָּבוֹד אֵלּוּ לְאֵלּוּ – אֲנִי יוֹדֵעַ שֶׁהֵן בְּנֵי אָדָם מְהוּגָנִין, וְכֵיוָן שֶׁרָאָה אוֹתָן חוֹלְקִין כָּבוֹד אֵלּו לְאֵלּוּ, יָדַע שֶׁהֵן בְּנֵי אָדָם מְהוּגָנִין”.

אברהם אינו יודע שהם מלאכים. הקב”ה נגלה אליו, ואז הם מופיעים. אם השכינה תמתין – סימן שהם בני אדם גדולים, כאלה שקשורים איכשהו לקב”ה, גם אם אברהם לא יודע כיצד. המדרש לא מספר לנו מה היתה התוצאה של הניסוי הזה (אם כי ניתן להבין מההקשר). הוא מתמקד במאפיין הנוסף: הם חולקים כבוד אלו לאלו, וכך יודע אברהם שהם מהוגנים.

אברהם צמא לקשר עם בני האדם, והוא רואה מלאכים שהם כבני אדם. או שמא נאמר: לפני שמנסים להיות מלאך, כדאי פשוט להיות בן אדם. לחלוק כבוד זה לזה הוא אבחנה בסיסית של הגינות, המגדירה את מי שהוא חלק מעולמו של אברהם אבינו. מעבר לעולם הזה – מחכה לנו עולמם של אנשי סדום.

 

« הקודם
הבא »
השארת תגובה

ביטול

רוצים עדכונים במייל? זה המקום
מה באתר?
  • אודות
  • בלוג
  • בתקשורת
  • דף הבית
  • האוצר שלי
  • המפוחית
  • הרצאות
    • ההרצאות שלי
      • אגדות חז”ל
  • הרצאות מוסרטות
  • חנות הגלידה של פרנצ’סקו טירלי
    • Francesco Tirelli’s Ice Cream Shop
  • מאמרים
  • מפגשי סופר
  • נערה מואבייה: על התקבלות והלכה במדרש רות רבה
  • סיפור העגלה
  • ספרים
  • פיוטים אישיים
  • פרשת שבוע
  • צור קשר 1
  • שגיאה 404 1
פוסטים אחרונים
  • כל עוד: אלף שנים של הורים בבית הספר
  • ייצוג הולם, קלפי ומינויים בפרשת השבוע
  • ואהבת לרעך כמוך
  • איך אני עושה את זה? הכנות מעשיות לליל הסדר
  • אסתר – לא מה שחשבתם
אשמח לעדכן אתכם בתכנים חדשים
Theme by Pojo.me - WordPress Themes
Design by Elementor
גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן
פתח סרגל נגישות

כלי נגישות

  • הגדל טקסט
  • הקטן טקסט
  • גווני אפור
  • ניגודיות גבוהה
  • ניגודיות הפוכה
  • רקע בהיר
  • הדגשת קישורים
  • פונט קריא
  • איפוס